Hadj

Hadj 2022: De mislukte lancering van boekingsplatform Motawif

Redactie
29 juni 2022 om 09:34
Leestijd 4 minuten
Array
Foto: Unsplash

Wat is er toch allemaal gaande rond de Hadj van 2022?

Enkele weken geleden werden moslims in Amerika, Europa en Australië geconfronteerd met de mededeling van het ministerie van Hajj en Umrah dat vanaf die dag de behandeling van Hadj-aanvragen exclusief was overgedragen aan een extern bedrijf genaamd Motawif.

In de officiële verklaring van het ministerie staat dat het online platform is bedoeld om tegemoet te komen aan het verlangen van pelgrims uit Amerika, Europa en Australië om snel en gemakkelijk een aanvraag en boeking te doen.

Grote verwarring

Maar het tegenovergestelde is waar. De aanvragers die een poging deden om hun Hadj via het platform te boeken, melden vooral chaos, onrust en stress.

Zo zou er sprake zijn van een loting onder de aanvragers, maar het platform deed geen duidelijke aankondiging van deze trekking. Ook is er geen mogelijkheid om het platform te checken of je geselecteerd bent voor de trekking of niet.

Aanvragers waren in de war doordat ze verschillende updates ontvingen. Je was ofwel ‘goedgekeurd’ ofwel ‘in behandeling’. Platform Motawif liet vervolgens via Twitter weten dat als je een bericht had gekregen dat je bent ‘goedgekeurd’, je geselecteerd bent voor de Hadj. En dat als je nog ‘in behandeling’ bent, je aanvraag nog moet worden beoordeeld. Dit Twitter-bericht zorgde uiteindelijk alleen maar voor nog meer verwarring, want hoe kunnen aanvragen nog in behandeling zijn als de loting al is afgerond.

Alsof dat al niet stressvol en onduidelijk genoeg was, kregen veel aanvragen die in de trekking waren ‘goedgekeurd’  een geautomatiseerd bericht van Motawif dat meldde: “Uw boeking is mislukt”. Veel aanvragers melden dat hun boeking zelfs helemaal niet werd bevestigd, ondanks dat ze hun pakketten volledig hadden betaald.

Boeking mislukt

Volgens Motawif ging dit om een technisch probleem en zouden de aanvragers de pakketten toegewezen krijgen waarvoor ze hadden betaald. Maar als snel begon het platform zijn verklaringen te wijzigen en kregen aanvragers te horen dat hun pakketten, hotels en vluchten niet beschikbaar waren. Kortom: het platform liet veel aanvragers compleet in het ongewisse.

En de ellende gaat door. Ook aanvragers die hun pakketten wel bevestigd hadden gekregen, ontvingen geen informatie van Motawif over hun vliegtickets. Zij moesten zelf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om hun vluchtgegevens te bevestigen en er zijn ook groepen mensen die zelfs nog op de luchthaven werden afgewezen. Ondanks dat hun boeking was bevestigd op het platform, waren er geen vluchten geboekt en geen e-mails gestuurd om het reisschema te bevestigen.

Zij die uiteindelijk wel met het vliegtuig waren aangekomen in Saudi-Arabië, bleken in sommige gevallen bij aankomst in hun hotels willekeurig in kamers geplaatst te zijn met niet-mahrams in drie- of vierpersoonskamers, ondanks dat zij een tweepersoonskamer hadden geboekt met hun mahrams.

Chaos compleet

Een van de pelgrims deelt anoniem hoe haar aankomst in het hotel verliep: “Het was een complete chaos, het hotelpersoneel wist niet wat te doen en wij ook niet, het was alsof Motawif willekeurig kamers toewees aan mensen zonder naar hun pakkettypes en reisgenoten te kijken. Mensen die premium betaalden, werden in kamers geplaatst die bedoeld waren voor lagere pakketten. Niemand van Motawif was aanwezig om ons of het hotelpersoneel te begeleiden, we waren alleen.“ Veel pelgrims melden dat ze opnieuw bang zijn voor chaos op het moment dat Mina en Arafat op het programma staan.

Bedevaartgangers snappen niet hoe de Saudische overheid in blind vertrouwen een bedrijf inschakelt, zonder bewijs dat zij in staat zijn om zo’n groot en complex platform te runnen. Ook is er onbegrip over het feit dat het ministerie het platform pas groen licht gaf enkele weken voor de start het Hadj-seizoen.

De oproep aan de overheid is duidelijk, grijp in en hou Motawif verantwoordelijk  voor de chaos.  Want het is zoals een van de bedevaartgangers zegt: “Het voegt alleen maar meer stress toe aan iets dat spiritueel bijzonder zou moeten zijn.”

Zowel het ministerie als het platform hebben nog geen officiële verklaring afgelegd over het groeiende aantal klachten.


Colofon © 2024